Bloggerkrigen er brød og sirkus…

Tilstandsrapport fra Norge sånn litt uti 2020. Reality-serien «Sophie Elises Verden» dokumenterer bloggerens liv på nært hold. Bloggere, eller Influenser har fått en «makt» ovenfor ungdom som er helt ufattelig. Det at Sophie Elises har et egent TV program på TV2 sier mye om den tiden vi lever i, en temperaturmåler på rikes tilstand. Og den viser kraftig feber. Hadde dette vært for noen år siden hadde hun bodd hjemme i Harstad, og kanskje servert pølse i brød med rekesalat på Havnegrillen. Men, altså ikke noe galt hverken med Harstad eller pølse i brød.

«Bloggerkrigen» er brød og sirkus til folket. Og publikum tar imot med åpne armer, selvfølgelig dette er abstrakt idiotisk humor som på sitt verst kan vippe over fra humor til tragisk teater. Gjengen er deprimert, lei seg, moteopptatt, operert både foran og bak og ikke minst er de opptatt av å teste alt av produkter som de kan tjene penger på. Sophie Elise og andre influencers er sitt eget produkt og lever i stor grad av kropp og utseende. Sophie Elise har, ved flere anledninger, uttalt at hun i stor grad selv er påvirket av de samme samfunnsstrukturene og markedskreftene som andre unge.

Du har kanskje brukt vinteren på helt andre ting enn å følge med på noen av Norges største kjendiser. Men bli med likevel på en tur inn i det store bloggeruniverset. Det er her man finner de mørkeste konsekvensene av en stadig eskalerende kikkerkultur, med et stort lag med mennesker som plutselig blir kjendiser gjennom å ha vært på fylla i Syden, invitert hjem på middag, vært på bingo eller en eller annen måte oppfører seg dumt og gjennom det blitt rikskjendis, underlig tid vi lever i. Kjenner jeg savner Wenche Foss og Erik Bye litt akkurat nå.

Bøkene som selger mest nå er enten hotellkongen som roper ut endelig mandag. Han som i sine bøker avslører salgstriks fra jordbærsalg til mer eller mindre, helst mer suksessrike teorier, å hei hvor det går! Den andre delen er bloggere som konventer fra nettet til bokform gjerne hjulpet av en eller annen Se & Hør journalist som får sitt fagre navn på trykk. Selv jeg tar meg i å savne litteratur med mening, og ikke bøker som leses i løpet av en liten time. Det er gjerne stoff som bare svada fra perm til perm.

For litt siden var den Norske influenser bransjen samlet til Vixen Influenser Awards i Gamle Logen i Oslo sentrum. Kristin Gjelsvik vant prisen for «Årets sterke mening». og brukte talen på å lange ut mot Sophie Elise Isachsen som vant «årets business» rett før. Dette handler om et kynisk apparat som utnytter og tjener fett på unge menneskers usikkerhet. Det handler om hvordan vi som påvirkere faktisk påvirker unge, og at kroppspress er et av våre største samfunnsproblem, tordnet Gjelsvik fra scenen. Jeg løfter hendene opp fra mitt tastatur og klapper…

Og husk, bloggere lever av oppmerksomhet og annonsekroner. Da er det kanskje ikke så rart at de krangler når de mest populære skal kåres.

Mange av oss som mener vi er politisk korrekte (egentlig et tulleord) fnyser av disse folkene. Så mye fjas! Vi orker ikke uoppnåelige six-pack-mager og mammabloggere med falske vipper. Men dette er en medievirkelighet mange av oss forholder oss til, og så flere influencers har mer å komme med enn skamros av en ny magerost eller å vise frem til nyopererte rumpe.

Så derfor, det var alt for nå! Takk for at dere gadd å lese. Jeg kaster vel sten i glass hus, det får så være 😊

Bjørn Wiik, februar 2020.