Er du utbrent, eller føler at jobb-stress kontoen begynner å bli fylt opp? Har du gått på akkord over en langperiode og blir hverdag litt tyngre?
Årsakene til jobbstress deles ofte inn i tre dimensjoner. Individuelle forhold, ledelse og organisasjonskultur. Den første dimensjonen – individuelle forhold, har å gjøre med din egen bakgrunn, livserfaring, disposisjon for stressaktivering, ansvarlighet og ambisjoner og personlig mestringsstil.
Den andre dimensjonen har med ledelse å gjøre. Tilstedeværende ledere som gir tilbakemelding, legger til rette for bruk av talent og kompetanse og som viser tillit og gir ansvar forebygger negative stressbelastninger.
Den siste dimensjonen har med selve organisasjonens struktur og dens kultur å gjøre. Organisasjoner med uklar strategi og visjon, manglende rolleavklaring og forventning og dårlig kommunikasjonskultur kan bidra til at både grupper og enkeltpersoner opplever jobbstress over tid.
Så har jeg noen enkle råd? Ja, – planlegging reduserer stress. Sett deg ned hver morgen med en kaffekopp og skriv en prioritert liste på hva som skal gjøres den dagen. Ingen ting står om liv, og om du utsetter noe, hvor farlig kan det være?
Det er morsommere å være modig enn feig. Om det er noe du gruer deg til bør du gjøre det først. Ta den ubehagelige telefonen med en gang! Så slipper du å grue deg til det hele dagen.
Resultatet teller, ikke vær redd for å oppnå noe med lite innsats. Om du blir raskt ferdig med noe, legg det fra deg og gå videre. Mange arbeidsplasser bruker masse tid på å gjøre oppgaver dobbelt fordi man er redd for at kollegaene skal tro at man er lat eller slurvete.
Husk at jobbstress handler om samspillet mellom arbeidsforholdene og den enkelte person. Ansvaret for å håndtere stress hviler på to parter: arbeidsgiver for å skape et godt og helsefremmende arbeidsmiljø, og DEG SELV for å mestre din stressreaksjon.
Men det viktigste for å unngå stress, både privat og i jobbsammenheng er å si NEI. Husk at det er en egen kunst å kunne si nei. Men det er helt nødvendig om du vil gi deg selv kontroll over livet ditt. Si nei på en hyggelig måte fremfor å akseptere en invitasjon til noe som du egentlig ikke har lyst til å gjøre.
Den velkjent Freud stilte spørsmål ved hvorfor menneskene, i motsetning til andre arter på jorden, har utviklet en sterk sans for humor. Svaret er at det med overlevelse å gjøre. Så derfor, sans for humor er en ferdighet som hjelper oss å mestre stress, frustrasjoner, ubehag og andre daglige problemer. Når livet blir krevende, vondt og vanskelig, kan vi bruke humor til å skape distanse. Tunnelsynet du får når du er stresset, åpnes opp med latter. Le og ha det morsomt. En dårlig skjult hemmelighet, du overlever ikke anyway.
Tidligere tiders bedriftsledere fryktet den menneskelige glede og så på glede og moro som en trussel mot produktivitet. Nå har virksomheter begynt å regissere og lokke frem arbeidsglede hos sine ansatte. Lek og moro iscenesettes i arbeidstiden – noen ganger til det overdrevent barnslige, heia heia!
Jeg vil være en av de «litt» gale som får og gir masse energi. Husk at den som mangler sans for humor, har et alvorlig problem og bør ikke gis ansvar for andre mennesker!
Bjørn Wiik, januar 2020.