Noen tanker fra mitt besøk som turist i Nord Salten og deler av Helgeland.
Det å levere godt nok er som oftest godt nok, enkelt! Men skal du skape noe ekstra, gi og få gjester, og besøkende til å virkelige ta sats, luft langt ned i halsen å rope ut høyt og et tydelig wow, holder det dessverre ikke. Den opplevelsen man får når man får en Great opplevelse er noe helt annet. Avstanden mellom Good og Great er stor, men som oftest er det bare nyanser og summen av alle de små tingene som gir resultat.
Jeg har denne sommeren på ferie del en besøkt flere fantastiske steder i Nord Norge. Vært litt turist på «gjengrodde stier». Besøkt Nord Salten og deler av Kystriksveien. Opplevelsen er at mange har meget gode konsept, og ideer men sliter veldig med å gjennomføre. Naturen er utrolig, selv for meg som har røttene i nord. Jeg kan bare tenke meg til hvordan dette oppleves for tilreisende. De som får opplevde dette for første gang!
Masse har vært Good , noe har vært dårlig men hovedkonklusjonen er at utlandet og andre deler av Norden ligger flere lysår unna oss når det gjelder servise og gjennomføring. Om husk, vi har en utrolig vakker natur, vi har få turister / besøkende og vi priser relativt dyrt, selv på nordiske lønninger. Da må vi levere kvalitet og vi må skape enda mere wow!
Hva er det jeg mener? Jo, det dreier seg om å være konsepttro og ha 100% gjennomføringsevne. Det betyr at om du selger inn eksklusiv mat og vin må du levere både på kvalitet og kunnskap, ellers blir det bare Good. Det nytter ikke med lokal bakst hvis du ikke smiler, det nytter ikke å lansere kystriksveien og levere ferger fra 80- tallet med servering av plastmat som stenger lenge før passasjerene er kommet om bord. Betaler man restaurantpriser på maten nytter det ikke å komme med et vinkart som er tilpasset 90 – tallets smaker, det handler og konseptet og evnen til å tenke helheten i kvalitet.
Det nytter lite med galleri som har mandag stengt i turistsesongen eller restauranter som ligger helt fantatisk til som serverer ferdigretter, gjerne med bacalao og fiskesuppe i alle mulige dårlige varianter. Kaffe fra gamle Friele sirupsautomater som ikke er renset på flere år.
Dagens turister lar seg ikke lure, sorry!
Ola og Kari Nordmann, Herr og fru internasjonale turist har stadig høyere forventninger til kundeservice og kvalitet. De vraker eller er utro mot bedrifter, opplevelser og leverandører som ikke innfrir. Altså er konsekvensene når vi (ja jeg bruker vi, jeg vil at vi skal lykkes) underleverer store, og vil kunne være en etablert dårlig sannhet lenge, svært lenge!
Det kreves en omstilling i hele næringen. Økt profesjonalisering, høyere kvalitet, bedre service og bedre logistikk og tilgjengelighet. Selv om mange er godt i gang med å tilrettelegge for den nye etterspørselen, er det et godt stykke igjen før Nord-Norge er i mål.
Nå har skapt suksess og virkelig tilpasset seg krav og forventinger. Mye i blant annet Lofoten er blitt meget bra og ikke minst har Hurtigruten endret konseptet sitt. Der får du nå opplevelsen av Nord Norge som en konsertopplevelse. Du kan bli med på interessante aktiviteter og presentasjoner i løpet av reisen. Disse aktivitetene foregår både innendørs og ute på dekk. Temaene endres etter årstid og de farvannene vi seiler i. Maten har tilknytning lokalt og er tilpasset området og årstidene, meget bra!
Det betyr at mattilbyderne, eiere, kjeder, lokale grundere må være på ballen. Selv om det gjøres utrolig mye bra, kommer vi ikke utenom at potensialet for at turistene skal reise fra Nord-Norge mer fornøyd enn da de kom, er stort. Alle må bidra til å formidle historien om råvarene og kommunisere hvem som står bak maten. Videre må det bli kvalitet, være genuint og 100% gjennomført!
Det trenger ikke være så fancy, men det må være «troverdig og ekte». Thon Hotel Lofoten er et eksempel på et serveringssted og førsteklasses hotell der lokale produkter dominerer frokostbordet. De merker maten med små skilt, som forteller hva det er og hvor de kommer fra. Et enkelt og effektivt grep.
Så hva må gjøres? Vi må tørre å løfte blikket og se fremover. Vi må skape konsept og gjennomføre hele veien. Vi må levere kvalitet i alle ledd, vi må rett og slett forvalte natur og kultur på en måte som får alle besøkene til å utbryte Wow… til alt ikke bare for naturen.
Vi må gå fra Good too Great uten skylapper på!
Bjørn Wiik, juli 2019.