Kulturbevisst ledelse, fra ord til handling som virker!

Denne uken har jeg gleden av å treffe 400 kollegaer fra Adecco Group i Norge til de tradisjonsrike Adecco-dagene. Dette er et «kulturarrangement» som har vært avviklet nesten helt likt siden 2002. Jeg har vært så heldig i hele min arbeidskarriere å få jobbe i selskaper som har satt verdien av bedriftskultur høyt.

I alle fall fra tidlig 2000 tallet. Før den tid var hverdagen mer preget av «sjefen bestemmer, vi utfører» ledelse. Felles for kulturbudskapet der jeg har jobbet, er at de bedriftene har konkludert med at bedriftskulturen er viktig. Gjennom målrettete tiltak og årlige gjentagende arrangement, er det blitt et manifest for hvorfor den er det, hva det er som er viktig, og hvilke «kulturelle sider» de satser spesielt på.

At kulturen er viktig er hevet over enhver tvil, men den må «dyrkes» og jeg liker spesielt en kultur som er gjentagende år etter år, altså kultur som skaper tradisjon. Det koster, og det skal forplikte å skape en god kultur! Ledelsen og enkeltledere på̊ de beste arbeidsplassene i Norge tilstreber en kultur som gjennomsyres, man må aldri gjemme kulturen, eller hente den frem bare i festtaler. Kultur er identitet, det er bedriftens DNA.

Jeg heier på bedrifter og etater som gir uttrykk for å mene at kulturen deres betyr mye for forhold som kundeforståelse og konkurranseevne, sikkerhet, service, etisk og forsvarlig miljø, omstillings- og endringsevne, evne til å være målorientert og trekke lasset sammen. I det hele er at den er viktig for alle slags gode bedrifter og ønskede verdier for hvordan virksomheter skal være, eller hvordan det skal være i virksomheter.

En god kultur kan styrke organisasjonens samlede potensial til innovasjon, robusthet og langsiktig overlevelse ved å vektlegge kommunikasjon og samhandling som skaper positive følelser. Forskning viser at positive følelser er en avgjørende faktor for at mennesker yter sitt beste. Det moderne mennesket bruker store deler av sin tid i arbeidslivet. Kvaliteten på arbeidslivet påvirker hele mennesket, både i arbeidstiden, men også gjennom ringvirkninger inn i privatlivet. Det er en viktig sammenheng mellom arbeidslivet og det private når det gjelder utvikling av helse og forløsning av hver enkelt potensial, som må tas alvorlig. For samfunnet som helhet er det et mål at menneskers helse – både psykisk og fysisk – er godt og robust.

Det ser heldigvis ut til å være en utbredt oppfatning at bedrifts- eller organisasjonskultur betyr noe både for hvorledes folk i organisasjoner jobber, og for hvordan organisasjoner klarer seg. Det er en variabel som bedriften og dens ledelse kan spille på. Fra tidlig på 80-tallet og frem til i dag har kultur og kulturbygning gjort store kvantesprang. Fra «fryktledelse» til dagens og fremtidens relasjonsledelse. Uten et fundament i kulturen kan man ikke skape strategier og ledelse, og det ville vært nytteløst. En del av den gamle skolen er nok helt uenig, men hør, skal dere lykkes i fremtiden må dere være tilpasset fremtidens mennesker og herunder drifts- og overlevelsesform. Punktum!

Jeg har elsket å bidra til å skape kultur. Tidlig i min karriere så jeg hva en god kultur betydde, både for bedrifter, menneskene og de ansatte. Kultur har alltid vært forskjellig, men noen momenter har alltid gått igjen. Den må inkludere alle, den må være motiverende og ha et «enkelt» budskap og må være gjentagende. For noen år siden var jeg salgsleder i et Svensk selskap som var markedsledende innen flere kategorier norsk dagligvare. Vi åpnet alltid alle møtene med allsang, Halvdan Sivertsen og «hver gang vi møtes. Briljant tekst (har en meget bra «kulturtekst» og anbefales) og jeg tror de fleste hadde lært seg teksten når jeg sluttet etter 9 år. MEN kultur er ikke hva man tenker, men hva man gjør! Altså hvordan det etterleves og gjennomføres, hver dag hele året!

Man må sette seg høye mål!
Vi har i Adecco Group gitt et ambisiøst løfte til alle våre medarbeidere:

Vårt mål er at vi skal ha 100 prosent fornøyde medarbeidere!

Det er et kontinuerlig arbeid som vi aldri gir oss med. Det må være rom for å kunne ha det gøy sammen samtidig som man lærer og utvikler seg. Vi ser også at det stilles store krav til fleksible løsninger i forhold til arbeidstid. Man må finne balansen mellom arbeid og fritid! Når våre medarbeidere er fornøyd får vi også fornøyde kunder og for vår del også kandidater. Vi kan da være en ledestjerne innen våre bransjer i Norge.

Vår temperaturmåler er Konsulent- og analyseinstituttet Great Place to Work® Institute er institutt som analyserer arbeidsplasser og hjelper virksomheter i alle bransjer med å bli gode arbeidsplasser. De kårer hvert år de 10 beste norske arbeidsplassene og kåringen har tre klasser; Store bedrifter, mellomstore bedrifter og småbedrifter og bedriftene betaler en årlig avgift for å bli vurdert. Adecco er verdens neste beste arbeidsplass, og på topp fem i Europa, og i Norge er vi år etter år inne på topp ti listen. For oss og for kulturen er det viktig og et fundament vi kan utvikle oss videre på.

Nå gjøres det klart for en langhelg i Sandefjord. Jeg kjenner selv etter over 30 år som deltagende på kulturarrangement, at jeg gleder meg, jeg gleder meg mye. Ikke minst vet jeg at dette har en positiv effekt ovenfor medarbeidere og kunder. Sett fra mitt kommersielle synspunkt er det gull verd. Faktisk mye mer verd enn kun budsjett og resultat. De beste resultatene skaper bedrifter med fornøyde ansatte, nemlig 😊! Skal du begynne å skape kultur, så er det første steget så enkelt: Si hei til alle på jobben når du kommer om morgenen. Det øker samhørigheten!

Et annet ord for kultur kan være meningsfullhet, i arbeidet og i livet, og det er et herlig ord!

Ha en fortsatt super kulturell uke.

Bjørn Wiik, januar 2019 – snart på tur til Sandefjord for «kulturpåfyll».