God innovasjonsjakt

Innovasjon er et superfint ord, nesten på grensen til å virke vakkert, om det er mulig å si at et ord er vakkert. Innovasjon! Et ord som kan skape konkurransefortrinn. Et ord alle organisasjoner med respekt for seg selv har fokus på. Men hvordan unngår vi at det bare blir et tomt ord, eller bare et ord som blir brukt i fine taler og når sjefen virkelig skal skryte? Jeg tror jeg har opplevd innovasjon i ulike faser i alle selskaper jeg har jobbet i siden midten på 80- tallet. Før var ordet endring og utvikling, men nå like sikkert som, «vi har et godt miljø»

I dag snakkes det om innovasjon i alle bransjer. Årsaken er at utviklingen, og spesielt teknologi, har muliggjort at innovasjon kan skje så mye fortere enn før. De som klarer å ta i bruk ny teknologi, kan få enorme markedsandeler og kunder over hele verden. Det finnes imidlertid et viktig MEN: Nyskapningen må skape verdi for brukeren. Hvis ikke, taper du, det er kanskje grunnen til at innovasjon stort sett bare blir ord, og et mål. Å lykkes med å skape og utvikling innovasjon er utrolig vanskelig og av og til umulig.

Først innovasjon i 2020, skal og må alle bedrifter ha, i alle fall en plan for fremtiden. Hvor viktig innovasjon er for bedriftene, viser det faktum at gjennomsnittlig levetid for de store bedriftene i dag er på under 20 år og synkende, mens de store selskapene tidligere, på 60-tallet, kunne leve både godt og lenge. I dag er innovasjon et være eller ikke være for virksomhetene

Den utradisjonelle bedriftslederen Petter Stordalen sier i sin siste bok at han tar utgangspunkt i at han er den dummeste i rommet. Han er åpen for å lytte og lære av de rundt seg. Nå er ikke Petter Stordalen nødvendigvis målestokken på alt som er bra, men han har et godt poeng.

Innovasjon er å tenke nytt og stort. Gå langt utenfor markedsplaner og evne å tenke nytt. Det er et stort problem i mange toppledergrupper. Slik har vi gjort det, slik gjør vi det til neste år også. Innovasjon er noe som tar tid og har stor feilmargin. Mens du er opptatt av å være innovativ, kan du ende opp med å bli utkonkurrert av noen andre.

Derfor er innovasjon et problem for toppledere, og et dilemma om hvordan man skal skape morgendagens bedrift, ved siden av dagens drift. Nøkkelen til suksess er å tillate kreativitet og overkjøre forretningsplaner når disse ikke lykkes eller når det fremstår langt bedre muligheter.

En enkel forklaring på invasjon er, å se muligheter! De beste innovasjonene starter ofte når vi står i et skikkelig krise! En krise som er så vanskelig å løse at dagens bedrift ikke klarer å løse den alene. Har du ingen krise, må du være krisen selv. Sette mål og krav som bedriften, ikke uten ekstra innsats, kan få til. Innovasjon handler ikke om muligheter – fordi muligheter kommer til å dø. Det handler om å gjøre det organisasjonen ellers ikke får til, med helt egne spilleregler.

Gode innovasjoner skapes ofte av gode jegere. En jeger forlater hjemmet og kommer tilbake med dagens fangst. Så gjentar han det samme dagen etter, med usikkert resultat. Det jegeren ikke vet, er hvor lenge han kan gi mat til familien. Nesten alt innovasjonsarbeidet gjøres på denne måten –  jakten på disse idéene som skal ta deg videre. Men innovasjonsarbeid og innovasjonskulturen kan ikke bygges på jegerens prinsipper.

God innovasjonsjakt!

Bjørn Wiik, juni 2020.